PENDAPAT GOLONGAN RELATIF TERHADAP PENTAFSIRAN SEJARAH
Merujuk Kamus Dewan,
Subjektif bermaksud pandangan orang atau pihak yang menilai atau melihat
daripada sudut pandangan atau mengikut perasaan sendiri. Kajian sejarah yang
berkonsepkan subjektif adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Sejarawan golongan relatif yang melakukan kajian akan
mentafsir bahan –bahan yang diperolehnya
mengikut tafsiran sendiri. Tafsiran melalui kaedah kefahaman yang berbeza-beza
yang menjadikan konsep subjektif begitu ketara dalam kajian atau penulisan
sejarah. Kajian sejarah yang dilakukan merupakan suatu kajian yang boleh
menimbulkan bias atau berat sebelah.
Konsep subjektif dalam penulisa sejarah akibat daripada
naluri dan kecenderungan semulajadi manusia sendiri yang suka memilih sesuatu
yang dianggap penting dan menegenepikan sesuatu yang tidak penting. Sebagai
contohnya, dalam karya Tuhfat Al-Nafis yang cenderung menaikkan martabat
golongan Bugis dan mempersendakan Kesultanan Melayu serta golongan Minangkabau.
Seterusnya, Buchahardt yang mengatakan sejarah merupakan
bidang ilmu yang paling tidak saintifik, namun begitu terdapat banyak perkara
yang wajar diketahui.
Tambahan pula, golongan relatif berpendapat bahawa sejarah merupakan suatu
kajian penyelidikan yang dibuat oleh sejarawan dan sejarah adalah berbeza
seperti juga kehidupan dan semangat pelbagai zaman. F. R. Ankersmit
menyatakan bahawa setiap telaah sejarah samada dari masa silam, masa kini, atau
masa depan selalu bersifat objektif. Hal ini disebabkan setiap tafsiran sejarah
oleh para pengkaji sejarah dilakukan pada zaman yang berbeza dan individu yang
mentafsir juga terdiri daripada orang yang berlainan. Maka tidak hairanlah
sekiranya sejarah ditulis secara subjektif diterima pakai oleh masyarakat
dunia.
Kesimpulannya, penulisan sejarah ini tidak dapat
dibuktikan kebenarannya seratus peratus seperti yang dikatakan oleh golongan
objektif. Seterusnya, pendapat golongan relatif yang juga lebih kepada
kepentingan diri dan menunjukkan atau mengambarkan masyarakatnya sendiri.
Comments
Post a Comment